4 sposoby wykorzystania darmowych próbek w biznesie

Jako klient jestem ogromnym fanem darmowych próbek (bo kto nie jest?). Uwielbiam dostawać darmowe próbki, próbować nowych rzeczy z zerowym ryzykiem. Obserwując wiele firm i ich strategie, opracowałem kilka działań, które warto rozważyć, by przyciągnąć większą liczbę nowych klientów.


Duża część wiedzy, którą zgromadziłem, jest oparta na branży Software as a Service (oprogramowanie jako usługa). Branża ta wykształciła wiele metod oferowania bezpłatnej próbki, ale większość pochodzi od podstawowej trójki:


  • Darmowy miesiąc.
  • Darmowa jedna domena.
  • Darmowa wersja podstawowa.


Większość firm z tej branży wie, że ludzie nie lubią rejestrować się na nowych portalach i kupować nowych, nieznanych i niesprawdzonych produktów. Jednak otrzymując darmową próbkę, mogą oni zapoznać się z produktem bez żadnego ryzyka. Firmy te zauważyły również, że osoby, które skorzystały z darmowej próbki chętniej decydują się na przedłużenie subskrypcji.


A oto 4 interesujące sposoby na wykorzystanie darmowych próbek w Twojej firmie:


1. Darmowa próbka jako część promowania marki


Bardzo ciekawym przykładem tego typu reklam są częste promocje w McDonalds, gdzie oferowana jest darmowa kawa w godzinach porannych. Sam kilka razy złapałem się na tym, że specjalnie jechałem wcześniej do Katowic, by odebrać darmową kawę. Firma McDonalds pokazała mi, że robi dobrą kawę, a ja następnym razem, gdy potrzebowałem szybkiej kofeiny pomiędzy spotkaniami wybrałem właśnie tę firmę. Dzięki takiej promocji firma zbudowała w mojej głowie nowy wizerunek marki jako miejsca, gdzie mogę szybko kupić dobrą kawę.


2. Darmowa próbka przy zakupie


Jakiś czas temu moja dziewczyna kupiła mi w prezencie perfumy w Sephorze. Przy zakupie otrzymała kilka darmowych próbek damskich perfum. Jedna z otrzymanych próbek tak bardzo jej się spodobała, że w ciągu paru dni wróciła do tego sklepu i kupiła pełnowymiarowy flakon. Ten mały prezent od Sephory sprawił, że firma pozyskała nową klientkę.


Widzimy tutaj jedną z zasad, które kierują firmami z branży SaaS. Klient, który spróbuje choćby małej próbki, jest dużo bardziej chętny do kupienia całej buteleczki, niż gdyby miał ją kupić ją jako pierwszy test. Jeżeli każdy klient kupi choćby jeden nowy produkt, to wartość takiego klienta podwaja się.


3. Darmowa próbka z okazji otwarcia nowej firmy


Jest to chyba najbardziej znany sposób pozyskania nowych klientów na start. Dzięki darmowej próbce zachęcamy nowe osoby do sprawdzenia naszych usług lub towarów.  Te osoby mogą o nas powiedzieć swoim znajomym i firma dostaje kopniaka w górę.


Przykładem takiego działania może być np. portal z atrakcjami dla dzieci, który prowadzę. Tam przez pierwszy okres istnienia zachęcaliśmy nowe firmy oferując darmowe konto, dzięki czemu udało nam się pozyskać wiele atrakcji na start plus rekomendacje na temat naszej współpracy. Takie działania przełożyły się na pozyskanie współpracy z wieloma miastami z całej Polski.


4. Darmowe próbki wspierające wydarzenie


Podczas wielu wydarzeń, słyszymy, że sponsorem podarunku A jest firma XYZ. Zasponsorowanie takiej nagrody daje nam dwie korzyści. Po pierwsze nasza firma jest promowana przez event np. przez log na plakatach oraz wyczytywanie w czasie imprezy. Drugim profitem, który jest według mnie ważniejszy, to podarowanie komuś naszego produktu, którym będzie mógł się pochwalić mówiąc o swojej wygranej. Tak naprawdę lubimy się chwalić naszymi zwycięstwami wśród znajomych i pokazywać, że to nam udało się wygrać. Ważniejsze jednak jest to, że pokażemy znajomym, co udało nam się wygrać, reklamując produkt danej marki. 


Istnieje także wiele innych przykładów na to, jak można wykorzystać darmowe próbki do promowania swojej marki. Zapewne natknąłeś się na wiele z nich  w życiu, podobnie jak ja. Najlepiej jest na spokojnie usiąść na chwilę i zastanowić się jaka darmowa próbka i w jakich okolicznościach sprawiła w ostatnim czasie, że wypróbowany produkt został przez Ciebie kupiony. Wciel się w rolę swojego idealnego klienta i pomyśl, co mogłoby go przekonać, jaki rodzaj próbki skłoniłby go najlepiej do zakupu. 

Udostępnij

TAGI