Linkowanie Twojej strony kolejnym krokiem do sukcesu!

Szukasz kolejnych metod, by skutecznie podnieść pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania Google? Sprawdzasz swoją pozycję, ale ona nadal się nie zmienia? W poprzednich wpisach o pozycjonowaniu pisałem o optymalizacji strony pod względem SEO. Jest ona bardzo ważnym elementem, ale niestety niewystarczającym. Jeżeli więc chcesz, by Twoja strona naprawdę osiągnęła wysoką pozycję to pamiętaj, że optymalizacja musi iść w parze z linkowaniem. Obecnie wykorzystywany przez Google algorytm trochę przypomina czasy, kiedy nie było jeszcze Internetu, a autor mógł szczycić się dużą ilością cytowań jego treści. Im częściej był cytowany tym bardziej był znany. Jest to najbardziej naturalna metoda zdobywania pozycji. Teraz jest tak samo, jedynie za cytowanie uznajemy link zawarty w tekście odnoszący się do naszej strony. Nie bez znaczenia jest także to, gdzie znajduje się link do naszej strony. Najlepiej, gdy link polecający naszą witrynę umieszczony jest na stronie o podobnej tematyce oraz wśród treści nawiązujących do naszej. Taki link to sytuacja idealna, najbardziej wartościowa i podnosząca naszą pozycję.

Rodzaje linkowania

Istnieje podział na dwa podstawowe rodzaje linków do Twojej strony. Oba są ważne i należy dokładnie wiedzieć jak się nimi posługiwać, by  wykorzystać ukryty w nich potencjał. Linkowanie naszej strony możemy podzielić na:

  • wewnętrzne
  • zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne do strony

Linkowanie wewnętrzne to oczywiście linkowanie w obrębie naszej własnej witryny. Do linków wewnętrznych zaliczamy np. te na stronie głównej prowadzące do poszczególnych podstron. Ten sposób linkowania jest także bardzo ważny, gdyż ułatwia użytkownikom, a także robotom sieciowym poruszanie się po witrynie, co sprzyja zwiększeniu ruchu na stronie, a do tego przyczynia się do podnoszenia jej pozycji w wyszukiwarce. Ta forma linkowania daje ogromny potencjał, który koniecznie trzeba wykorzystać. Nie można jednak przesadzać. Liczba linków wewnętrznych nie powinna przekraczać 100. Zaletą linkowania wewnętrznego jest to, że jest ono najtańsze.

Linkowanie zewnętrzne do strony

To najogólniej rzecz biorąc wszystkie linki zawarte na domenach zewnętrznych, innych niż ta, do której prowadzą. Linki te możemy podzielić ze względu na sposób ich pozyskiwania oraz ze względu na ich wagę dla naszego SEO. Linkowanie zewnętrzne to wszystkie odnośniki do naszej witryny osadzone na innych stronach.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę sposób pozyskiwania linków wyróżniamy tu dwa następujące typy. 

Linki sztuczne

Sztucznymi nazywamy takie, które pozyskujemy w sposób wymuszony (nienaturlany). Jest wiele sposobów na pozyskanie takiego linkowania. Jednym z nich jest samodzielne dodawanie wpisów na forach lub zamieszczenie komentarzy. Możemy także skorzystać z jednej z wielu ofert i zlecić komuś takie działania, co nazywamy ogólnie marketingiem szeptanym. Istnieją także możliwości wykorzystujące programy automatycznie dodające linki. Działania te są jednak obarczone dużym ryzykiem. Algorytmy wyszukiwarek radzą sobie coraz lepiej ze znajdowaniem takich nieuczciwych praktyk. Może to skutkować znacznym pogorszeniem pozycji naszej strony. Przed podjęciem takich działań należy dobrze przemyśleć to, co chcemy zrobić i jak, żeby nie okazało się, że stracimy na tym pieniądze i pozycję.

Linki naturalne

Z pewnością najtrudniejsze do pozyskania, ale i najcenniejsze. Powstają naturalnie, gdy inni użytkownicy uznają, że Twoja treść jest na tyle wartościowa, by warto było umieścić ją na swojej stronie wraz z linkiem. Zamieszczona treść musi więc stanowić wartość, taką którą internauci będą chcieli się podzielić z innymi. Każde podzielenie się i zamieszczenie wzmianki z linkiem będzie kolejnym sukcesem podnoszącym pozycję naszej strony.

Nie wszystkie zamieszczone na stronach zewnętrznych linki mają dla nas taką samą wartość. Oprócz samego linku istnieje jeszcze parametr opisujący dany link, którego wartość może być określona jako "dofollow" i "nofollow". Parametry te mają głównie znaczenie dla robotów sieciowych skanujących strony. Warto zwracać uwagę na to jaki parametr ma nasz link, gdyż ma to duże znaczenie dla naszego pozycjonowania. Omówię teraz podstawowe różnice miedzy linkami z poszczególnymi parametrami.

Linki dofollow

Są to najcenniejsze linki. Najbardziej wartościowe dla naszego pozycjonowania. Kiedy robot sieciowy natrafi na Twój link z parametrem dofollow (lub bez określonego parametru), zaczyna się proces oddawania części wartości strony, na której ten link się znajduje, dla Twojej strony. W praktyce linki dofollow powodują, że część wartości Page Rank strony, na której jest umieszczony Twój link, jest przenoszona na Twoją stronę.

Linki nofollow

Linki o parametrze nofollow nie będą tak wnikliwie analizowane przez roboty sieciowe jak te z parametrem dofollow. Nie znaczy to jednak, że zupełnie nic nam one nie dają. Zwykły użytkownik może za ich pomocą przecież przejść do naszej strony, co świadczy o pewnym zaufaniu jakim obdarzył nas właściciel strony, na której znajduje się nasz link. Tak też link widziany jest oczami robota, przenosi on więc tylko część wartości strony docelowej na naszą oraz wlicza link do ogólnej liczby linków naszej strony. Należy jednak pamiętać, te linki są znacznie mniej wartościowe od linków o parametrze dofollow.


Tylko dobre praktyki

Roboty sieciowe posiadają obecnie coraz lepsze narzędzia do wykrywania nieuczciwych praktyk w likowaniu. Do takich działań zaliczamy z pewnością:

  • automatyczne dodawanie dużej ilości linków słabej jakości na dużej ilości stron,
  • ukrywanie linków na stronach np.: białe napisy na białym tle,
  • linkowanie tylko z jednego adresu IP,
  • kupowanie niesprawdzonych linków,
  • działania powtarzalne i schematyczne,
  • linkowanie na stronach o innej tematyce.

Rozpoznanie takich działań może skutkować nałożeniem na witrynę filtra, który spowoduje, że nasza pozycja w wynikach wyszukiwania bardzo mocno się pogorszy. Tego należy za wszelką cenę uniknąć.

Jakość, nie ilość

Podsumowując powyższe informacje można słusznie dojść do wniosku, że jeden link o parametrze dofollow na dobrze pozycjonowanej stronie o podobnej tematyce do naszej będzie znacznie lepszy dla naszego SEO niż kilkadziesiąt innych dodanych automatycznie na przypadkowych stronach.

Można nawet stwierdzić, że będzie on nie tylko lepszy, ale i bezpieczniejszy, gdyż wszystkie działania niezgodne z dobrymi praktykami mogą skutkować nałożeniem na stronę filtra.

Gdzie publikować

Warto więc potrudzić się i zapewnić naszej stronie dobre likowanie na dobrze pozycjonowanych stronach. w tym celu możemy:

  • stworzyć własne zaplecze stron,
  • zamieszczać linki w tematycznych katalogach firm,
  • publikować artykuły na stronach tematycznych,
  • linkować nie tylko stronę główną, ale i podstrony,
  • zadbać o dobry rozkład linków dofollow i nofollow,
  • dodawać linki systematycznie w odstępach czasowych,
  • publikować wpisy na blogach i forach.

Warto sprawdzić jakie strony pojawiają się na pierwszych stronach wyszukiwarki pod interesującymi nas słowami kluczowymi i dowiedzieć się czy któreś ze stron nie udostępniają możliwości zamieszczenia informacji o swojej stronie.

Przede wszystkim powinniśmy jednak postarać się, by nasza strona zawierała treści przydatne dla użytkownika. Jeżeli materiały przez nas udostępniane będą wartościowe, to nasi odbiorcy sami będą chcieli się nimi dzielić i wykonają za nas całą pracę związaną z linkowaniem, a my pozyskamy wartościowe linki prowadzące do naszych stron.

Udostępnij

TAGI