Jak mówi stare przysłowie: dobry żart tynfa wart. Humor, rozrywka towarzyszą nam już od wieków. Lubimy się pośmiać i rozerwać zapominając o całym świecie. Jeśli chcemy właśnie w taki sposób dotrzeć do naszych klientów, to dzisiejszy archetyp marki – śmieszek, jest właśnie dla nas.
Śmieszek zakłada zabawne, luźne podejście do tematów. Z chęcią śmieje się z wielu tematów, jak i samego siebie. Bazuje on na wewnętrznym, szczęśliwym i uśmiechniętym dziecku. Pragnie zmieniać świat za pomocą dobrej zabawy, humoru czy ciętej riposty.
Tego typu archetyp jest częściej spotykany w zachodnich kulturach, choć w naszym terenie nie brakuje śmieszków. Są oni jednak bardziej skupieni na branży rozrywkowej jak telewizja czy Internet.
Należy tutaj zauważyć, że dobrze stworzone teksty w archetypie śmieszka mogą przejść do historii. Doskonałym tego przykładem jest „no to frugo” – napoje frugo albo „wole bez” – mountain dew, gdzie reklamy bawiły zarówno młodszych, jak i wielu starszych widzów.
Najczęstszymi branżami, w których spotykamy śmieszków, są:
- Atrakcje dziecięce
- Wyroby cukiernicze
- Piwo
- Programy TV
Przykładowa paleta kolorów
Mocne strony archetypu śmieszka
Firmy / marki osobiste oparte na tym archetypie są zabawne i ciekawe. Praca w nich jest bardzo ciekawa i niepowtarzalna. Przekłada się to na przyciąganie osób młodych i kreatywnych.
Wchodząc w świat rozrywki, firma może bardzo szybko zyskać rozgłos. Ciekawe filmiki i posty potrafią się rozchodzić wiralowo w mediach społecznościowych. Potencjalni klienci sami mówią, że chcą poznać daną firmę i jej produkty.
Słabe strony archetypu śmieszka
Największymi obawami i słabościami śmieszka jest przeciętność. Ta marka musi dbać o rozbawienie i humor, bez tego wpada w kategorie tacy jak inni. Zastosowanie tego archetypu w poważnych branżach może być ogromnym wyzwaniem. Ogólnie lepiej się czasami zastanowić czy dla danej branży jest to dobry kierunek.
Znane marki
Przykłady znanych marek budowanych w oparciu o archetyp śmieszka:
- HRejterzy
- Kuba Wojewódzki
- Frugo
- Dolar Shave Club
Znane osoby: