Naszą podróż w świat archetypów marki rozpoczynamy od odkrywcy (Explorer Brand Archetype). To on poprowadzi nas przez zawiłe ścieżki odkrycia siebie, swojej indywidualności. Firmy i brandingi pojedynczych osób oparte na nim często kojarzone są z naturą, poznawaniem siebie czy świata, który nas otacza.
Najczęstszymi branżami, w jakich spotkamy tego typu archetyp są:
- sporty extremalne
- sprzęt outdoorowy
- motoryzacja – SUV, quad
- turystyka
Przykładowa Paleta Kolorów
Silne Strony Odkrywcy
Jak już wspominałem we wcześniejszym artykule, każdy archetyp na swoje silne i słabe strony. Silnymi stronami odkrywcy jest stałe dążenie do czegoś nowego. Mogą to być zarówno trendy, na których można szybko się wybić, jak i łączenie znanych rzeczy w całkowicie nowy sposób.
Przypominają mi się tu słowa jednego z najbardziej znanych biznesmenów świata Jay Abrahama. Pracował on z różnymi branżami. Odkrywanie ich i łączenie wiedzy o nich sprawiło, że osiąga on od lat ogromne sukcesy. To pokazuje, jak wspaniałą bronią jest odkrywanie nowych połączeń.
Słabe Strony Odkrywcy
Mimo widocznych plusów tej marki, ma ona też ogromną wadę. Szukanie nowości, poznania oznacza, że to, co znamy zaczyna być nudne. Stagnacja i budowanie biznesu na znanych sposobach nie będzie dobrą drogą dla takiej firmy.
Organizacje oparte o archetyp explorera przyciągają ludzi, którzy chcą przygody, wolności i szansy na naukę i rozwój. Ci ludzie nie mają nic przeciwko ryzyku i nie mogą się nudzić. Dostosowanie się do tego, by być jak każdy jest dla nich jak koszmar.
Znane Marki w Archetypie Odkrywcy
Dobre poznanie odkrywcy wymaga od nas poznania kilku przykładów firm, które oparły swój wizerunek właśnie na tym archetypie. Przykładami mogą być:
- The North Face
- Starbucks
- Chipotle
- Chipotle
- Levi’s
- Jeep and Range Rover.
Przykładami osób znanych z tego typu wizerunku są: