Jedną z podstawowych potrzeb każdego człowieka jest bezpieczeństwo. To dzięki niemu możemy spokojnie się rozwijać i realizować swoje plany. Pokazując jako firma, że Twoim priorytetem jest zapewnienie uczucia bezpieczeństwa dla swoich klientów, możesz zyskać w ich oczach. Poznajmy więc archetyp marki – opiekun.
Głównym założeniem tego archetypu jest myślenie o innych. Skupienie się na ich bezpieczeństwie oraz ich potrzebach. Największymi obawami są samolubność oraz niewdzięczność.
Firmy tego typu zwykle utożsamiane są z działaniami non-profit. Branża medyczna typu opiekunki pielęgniarki często są kojarzone właśnie z tym rodzajem archetypu. W religii przykładem może być Matka Teresa, która robiła więcej dla innych niż dla siebie.
Decydując się na opiekuna, powinniśmy często podkreślać, że: troszczymy się o Ciebie, Twoje dobro jest dla nas najważniejsze, możesz spać spokojnie i wiele innych tego rodzaju. Warto tutaj dawać dużo więcej z siebie niż oczekuje odbiorca.
Najczęstszymi branżami, w których spotykamy opiekunów, są:
- Zdrowie i opieka nad osobami starszymi
- Non-profit
- Szpitale
- Edukacja
Przykładowa paleta kolorów
Silne strony opiekuna
Mocną stroną opiekuna jest zdobywanie ogromnego zaufania i swoich klientów. Odbiorcy wiedzą, że ich dobro jest na pierwszym miejscu, co sprawia, że dużo chętniej korzystają z proponowanych produktów czy usług. Stawianie na mocną autentyczność jest tu elementem obowiązkowym.
Słabe strony opiekuna
Jak każda marka, również opiekun ma swoje minusy. Przede wszystkim trzeba uważać by nie zacząć robić zbyt dużo dla innych. Dawanie zbyt dużo odbiorcą może spowodować bankructwo firmy a co za tym idzie koniec wizji pomocy.
Znane marki
Przykłady znanych marek budowanych w oparciu o archetyp opiekuna:
- Unicef
- Dove
- Johnson Baby
- Volvo
Znane osoby: